لیست بهترین پماد سوختگی
پمپ برتولینی
اتوماسیون صنعتی چیست؟
آهنگ جدید محمد لطفی به نام «تو»
آموزش کراتینه مو در ایران صورت
آهنگ جدید علی زند وکیلی به نام باب الحوائج
شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

قدرت مسجد جامع یزد

 

در زمان قاجار زمانی که بافت شهری توسعه و گسترش یافت مسجد در قسمت قسمت جنوبی میدان قرار گرفت. یکی از ویژگیهای جالب میدان امیر چقماق، بنای سهطبقه تکیهی امیر چقماق است. این میدان به نام شخصیت تاریخی امیر چقماق یا امیر جهانشاه قاراخویلو شهرت دارد که از فرماندهان مشهور دوران تیموری بوده و در قرن چهاردهم میلادی فعالیت میکرد. این موزه بهاندازه یک قرن قدمت دارد و به دست طادئوس هونانیان در ضلغ شمالی کلیسا بنا شده است. بعد از آن عمارت چهل ستون با شروع سلطنت شاه عباس دوم که هفتمین پادشاه صفوی بود، توسعه داده شد و بر این عمارت، تالارها و ایوان هایی نظیر تالار آینه، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، تالار هجده ستون، ایوان های طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزئینات نقاشی، کاشی کاری دیوارها و سقف ها و آینه کاری اضافه شد. زمان گذشت، تا اینکه در دوران صفویه و زمانی که شاه عباس صفوی بر ایران حکومت می کرد، این مجموعه دستخوش تغییرات جدیدی شد که مهم ترین آن ساخت چهار سوقی بر روی کاروانسرا بود. ایوان مسجد از سردری تزئین شده با کاشیهای معرق و کتیبههایی که در چپ و راست آن جلوهای خاص به محیط میبخشد تشکیل شده است. در ضلع جنوبی مسجد، ساختمان های اساسی با استفاده از خشت خام و به سبک عربی ساخته شده است.

Free vector lovely house family suburb landscape ساختمان همانطور که از اسم آن مخشص است یکی از بناهای ساخته شده بهدستور وزیر نظامالدین حاجی قنبر جهانشاهی است. در همین محور، دو استخر در اندازههای کوچک و بزرگ وجود دارد که عمارت چهل ستون در میان آن دو قرار گرفته است جالب است بدانید که این محور اصلی به وسیله درختانی که در مسیر کاشته شده است، جهت حرکت به سوی کوشک یا عمارت اصلی را نشان میدهد. بنا هشت اتاق برای مهمانها دارد و کارمندان آن ماهرانه و با گرمی از شما استقبال میکنند. یکی از برنامههای شهری دوره شاه عباس اول و پس از انتخاب شهر اصفهان به عنوان پایتخت در سال۱۰۰۷ هجری قمری، احداث خیابان زیبا و طویل چهارباغ و باغهای متعدد پیرامون آن بود. محل قرارگیری این محله که در خیابان سلمان فارسی قرار دارد از شمال با محله گازرگاه و از سمت جنوب به محله های نظرکردهها و قصاب ها میرسد.این محله از قدیم به رونق مراسم مذهبی و روضهخوانی در حسینیه شاهد باز و خانه هراتی مشهور بوده، امروزه بیشتر ساکنین این محله اهل عراق هستند. میدان امیر چخماق یزد را میدان حماسه یزدی ها نیز معرفی می کنند و هر کدام از بناهایی که در اطراف این میدان ساخته شده و در مجموعه امیر چخماق یزد، قرار گرفته است نیز، ویژگی های و داستان های تاریخی منحصر به فرد خود را دارد. یکی از عواملی که بر زیبایی های میدان امیر چخماق می افزاید، نخل تاریخی است که در قسمت شرقی آن میباشد. نخل به عنوان یک شیء آیینی و یک اثر فرهنگی و اعتقادی حامل سنتها و آداب ایرانی و اسلامی ماست. ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان از اجرای بازارچه صنایع دستی این روستا طبق ضوابط بافت تاریخی، خبر داد. این موضوع را می توان از معماری بخش گرم خانه که متعلق به دوران آل بویه و گنبد اصلی که در زمان آل مظفر ساخته شده است، تشخیص داد.

اگرچه این قنات تاریخی به ثبت در فهرست آثار ملی کشور و میراث جهانی یونسکو رسیده است، اما حیات این قنات مهم به دلیل قرارگیری در معرض آلودگیهای فاضلاب و ساختمانسازیهای اطراف آن دچار مشکل شده است. شبستان با نقوش اسلیمی مخلوط هم در اطراف ایوان ساخته شده و آن را با کاشیهای سبز و قهوهای که در زمینه سرمهای اجرا شده تزئین کردهاند. تا همین هل سال پیش هم مردم برای تهیه آب مورد نیازشان از این آب انبارها استفاده می کردند، تا این که آب ها لوله کشی و شهری شد و دیگر استفاده از این آب انبارها به دست تاریخ سپرده شد. پاساژ صدف در سال ۱۳۹۲ و در ۵ طبقه ساخته شده است. به این دلیل بهترین زمان برای سفر به این شهر از اواسط پاییز تا اواسط بهار است تا مسافران در هوای خنکی بتوانند در بازار به گشت و گذار بپردازند و کل این بازار زیبا را مشاهده کنند. این کافه رستوران در تمامی روز های هفته از ساعت 12 تا 23 باز بوده و از طریق شماره تماس زیر می توانید اطلاعات تکمیلی درباره آن به دست آورید. آبانبار دیگر در زیر تکیه امیرچخماق قرار دارد و با همین نام هم شناخته میشود. این مکان در قسمت شمالی میدان و روبهرو بازارچه حاج قنبر قرار دارد. بخش کوچکتری که در قسمت شمالی واقع شده، به عنوان “جلوخان” شناخته میشود و از آن استفاده میشده که کاروانها در آن استقرار یابند و تشریفات حکومتی برگزار شود. مسجد جامع امیر چخماق که به نامهای مسجد جامع جدید یا مسجد دهوک نیز شناخته می شود از قدیمی ترین بنای میدان است. به طور کلی محوطه اطراف میدان امیر چخماق را بازار، تکیه، مسجد، دو آب انبار و یک بقعه، تشکیل داده اند که تمامی این بناها در کنار یکدیگر می توانند مجموعه میدان امیر چخماق یزد را ایجاد کنند.

میدان امیر چخماق نماد استان یزد است که به عنوان مرکز اجتماعات و مظاهر اجتماعی نیز شناخته می شود. این محل به نامهای مسجد دهوک و مسجد جامع نو هم شناخته میشود. مثل امیرچخماق، حاج قنبر هم در شکلگیری و رونق میدان نقش زیادی داشته است. در میدان امیر چخماق یزد، سه مورد از معروفترین آب انبارهای کشور به نامهای میدان، ستی فاطمه و تکیه قرار دارند. بیایید با فکر و تأمل بیش از این کشور خود را بدنام نکنیم! این ساختمان در واقع یک تکیه (کاروانسرا یا سرای مسافر) بوده که برای استراحت و اقامت مسافران در گذشته به کار میرفته. قدمت این ساختمان به دوره صفویه برمیگردد اما در طول حیات خود، اتفاقات زیادی را از سر گذرانده و حتی تا مرز نابودی رفته است. میدان بازار، بقعه، تکیه، مسجد، کاروانسرا و دو آب انبار دارد که قدمتشان به قرن 9 هجری و دوره تیموریان برمیگردد. امکان اجاره انواع مختلف اقامتگاه از ویلای ساحلی و آپارتمان لوکس تا اجاره خانه روستایی شیک در پینورست وجود دارد. در گذشته اینجا محل مخصوص برای نشستن حاکمان در قسمت شاهنشین و بانوان در سایر غرفهها بود تا مراسم عزاداری و برداشتن نخل را از نزدیک تماشا کرده باشند. این نخل تاریخی شبیه به درخت سرو است که خود نمادی از آزادی میباشد و با کنده کاری تزئین شده است. همه گردشگران برای بازدید از جاذبههای گردشگری و تاریخی شهر اصفهان، دلایلی دارند و با اطلاعاتی کاملی از این مکانها دیدن میکنند.

هنگام سفر به استان یزد جاذبههای بسیار زیادی برای دیدن وجود دارد. در تمام ساعتهای شبانهروز امکان رفتن و دیدار از میدان امیرچخماق وجود دارد. همچنین، چشماندازهای زیبا و فضای گردشگری در این میدان، شبانهروز جذابیت خاصی دارند. این میدان با ترکیب معماری سنتی و عناصر معاصر، تجربهای بینظیر از تاریخ، فرهنگ و زندگی مردم یزد را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد. حمام خان این روزها به یک رستوران سنتی و یکی از جاذبه های گردشگری شهر یزد تبدیل شده است. با احداث بناهای مذهبی و فرهنگی در اطراف میدان مانند حسینیه و خیروبرکت، مردم به دلایل معنوی و مذهبی به این مکانها رجوع میکردند و جسد افراد را در نزدیکی این بناها دفن میکردند. طبق منابع موجود تعداد ارامنهٔ ساکن شده در جلفای نو اصفهان (در سال ۱۰۱۴ق/۱۶۰۵م) نزدیک به شصت تا هفتاد هزار نفر بود، که با در دست داشتن امکانات رفاهی و همچنین وامهایی برای تأمین حقوق اجتماعی و مذهبی خود و صادر شدن فرامینی از سوی شاه عباس، استقلال حیات در سرزمین جدید خود (جلفای نو) را بهدست آوردند. از مهمترین بخشهای این مجموعه میتوان به مسجد امیر چخماق اشاره نمود که اسناد موجود سال ساخت آن را ۸۴۱ هجری نشان میدهند. به طور کلی برای مجموعه تاریخی امیر چخماق یزد، سه آب انبار در نظر گرفته شده بود که یکی از آن ها در طی اتفاق های تاریخی و رخدادهای مختلف از بین رفت و حالا تنها دو آب انبار موجود می باشد. دقیقا همانطور که برای دسترسی به دریای مرمر باید از تنگه بسفر عبور کنید، در این آکواریوم هم بعد از بخش دریای سیاه، تنگه بسفر و بعد از آن دریای مرمر قرار داده شده است. در شبستان زمستانی هم که در دو طرف دالان ورودی مسجد قرار دارد، میتوانید سنگهای مرمر را ببینید که درواقع تامینکننده نور شبستان است. عالی قاپو یکی از چشم نواز ترین بناهایی است که در نقش جهان می توانید ببینید.

با تمام این تفاسیر، امروزه این میدان همچنان به عنوان میراثی چشم نواز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و به عنوان یک شناسه اصیل برای مردم یزد، معرفی می گردد. آبانبار تکیه امیرچخماق امروزه دیگر بخشی از موزه آب شهر یزد محسوب میشود. معاون پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد افزود: برخی مسؤولان شهری در گذشته به خیابانکشی، تعریض خیابان و ساخت پارکینگ درون محلی در بافت تاریخی اقدام کردهاند که همین کارها باعث شده مسیر عبور آب در بخشهایی از بافت مسدود شود. اگر با ماشین شخصی میروید، خودتان را به بلوار دولتآباد برسانید و وارد خیابان رجایی شوید. اگر تصمیم دارید که برای دیدن این میدان زیبا راهی یزد شوید میتوانید برای اجاره سوئیت در یزد به سایت پینورست سر بزنید. صحنهای مسجد جامع یزد: صحن داخلی این مسجد یک چهاردیواری مستطیل شکل بزرگ است که در میانه آن فضایی بدون سقف وجود دارد تا هرگاه به بالا نگاه کردید، چشم در چشم آسمان نیلگون شوید. حکاکی جامها و آلات موسیقی بر روی دیوارهای تالار، خلل و فرجی را ایجاد کرده که ضمن زیبایی در شکل ظاهری تاثیری شگرفت در پخش اصوات دارد. خانه دهدشتی ها از جاهای دیدنی شهر اصفهان مربوط به دوره قاجار است که در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۱۰۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. بخش زیبای دیگر آتشکده ورهرام یزد، تالار ورجاوند میباشد که ابتدا به همت جمشید امانت ساخته شده؛ اما پس از تخریب و ویرانی مجدداً توسط مهندس پرویز ورجاوند بازسازی گردیده است. این خانه دارای سابقهای پانصد ساله میباشد که ابتدا به عمهٔ شاه عباس تعلق داشتهاست. این بنا با طراحی زیبا و معماری خاص خود، نمایی جذاب به میدان میبخشد. میدان امیرچخماق یزد در طول سالیان متمادی نقشهای تاریخی، مذهبی، تفریحی، اجتماعی و اقتصادی را بر دوش کشیده است و به عنوان نماد و نشانه شهر یزد شناخته میشود.

آبانبار فاطمه که بهنام پنج بادگیر هم شناخته میشود هنوز مثل گذشته سالم باقی مانده است. تکیه امیرچخماق بهخاطر نمای خارجی با شاهنشینهای قوسیشکل خود هم مشهور شده است. نکته قابل توجه این است که طراحی داخلی بنا به اندازه نمای بیرونی آن چشم نواز است. آراسته شدن این بنا با طراحیهای مختلف و نمای رنگارنگ شبانهروز، جذب گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این مکان با ترکیبی از معماری سنتی و فعالیتهای روزمره مردم، تجربهای بینظیر از زندگی شهری و فرهنگ محلی را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد. این میدان در مرکز شهر یزد و و در نزدیکی بازار سنتی شهر واقع شده است. باغ چهلستون دارای شیب بسیار کمی است که به جاری شدن آب در جویها کمک میکند.آب باغ در گذشته از شاخهای از مادی «فدن» تامین میشده که پس از طی مسافتی از انتهای باغ وارد میدان نقش جهان میشد. زیباییهای کاخ چهلستون اصفهان بهقدری بیشمار است که قابل وصف نیستند. کاخ چهلستون سه در ورودی داشته است که در قدیمی آن، رو به شرق قرار دارد. یکی دیگر از جاذبههای زیبای یزد، کویر سیاه کوه است که طرفداران زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد. پایه آن هشت گوش است و در میان دو پاشویه چهارگوش قرار دارد. یکی از دیدنی ترین و ممتازترین بخش های معماری باغ، بادگیر بلند آن است که بیش از ۳۳.۸ متر ارتفاع دارد.

این میدان و بناهای اطراف آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی، اجتماعی و مذهبی تجلی از مهارتهای معماری و هنری آن دوره هستند. تکیه امیر چخماق فضایی است با اتاق های بسیار که برای انجام مراسم مذهبی یا تماشای رویدادهای مهم استفاده میشود. مسجد جامع نو، که بعدها به مسجد امیر چقماق شهرت یافت، به عنوان یکی از بناهای مهم این میدان بهشمار میرود. میدان امیر چقماق در یزد به دوره تیموری بازمیگردد، که امیر جلالالدین چخماق، یکی از سرداران و امرا تیمورلنک سازندهی این میدان و بناهای اطراف آن بوده است. با یک تیر دو نشان بزنید و هم غذاهای محلی و خوشمزه جلفا را امتحان کنید و هم خانههای تاریخی آن را ببینید و لذت ببرید. در صورت استفاده از خودوری شخصی هم شما آدرس این میراث کهن ایران را از هر رهگذری که بپرسید میتواند شما را راهنمایی کند. در بیشر روزها میتوانید در این محل به تماشای ورزشهای زورخانهای و باستانی بنشینید. امیر چخماق نام میدان باستانی یزد و از جمله جاذبه های گردشگری استان یزد که شامل چندین بنای قدیمی از جمله بازار، مسجد، آب انبار و مقبره میباشد. این میدان با مجموعهای از عمارتها و ساختمانهایی مثل مسجد دهوک، چاه آب سرد، حمام عمومی، کاروانسر و میدانگاه در واقع یک گلچین فشرده از جاذبههای باستانی بهحساب میآید.

امروز باغ چهل ستون از یک چاه عمیق تغذیه میکند اما در گذشته از یک شاخه آب زیرزمینی به نام مدن آبیاری میشد. همچنین بناهای دیگری مانند آبانبار، قنادخانه، بازار، خانقاه، کاروانسرا، حمام و چاه آب سرد نیز از دیگر ساختمانهایی هستند که توسط امیر چقماق در اطراف میدان احداث شدند. علاوه بر کاوش در بخشهای اصلی مجموعه امیرچخماق یزد، بخشهای دیگری نیز وجود دارد که از اهمیت کمتری برخوردارند. در محوطه تکیه میر چخماق، نخلی بزرگ به نام نخل حیدری ها قرار دارد. در واقع نخل درون تابوت چوبی غول پیکری است که در مراسمات محرم در مراسمی به نام نخل گردانی (حمل نخل) حمل می شود. نخل 450 ساله میدان امیرچخماق از بزرگترین نخلهای ایران و جهان است و چند تن وزن دارد. تالاب بینالمللی چغاخور حدود دوهزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات سه هزار و۸۳۰ متری'برآفتاب' و 'کلار' در نزدیک شهر 'بلداجی' قرار دارد. این تکیه در ابعاد بزرگ و سه طبقه از اولین بناهای بهثبت رسیده در این میدان بهحساب میآید. این شهر به سبب بناهای تاریخی و قدیمی و طبیعت بکر و دست نخورده اش مورد توجه و اقبال اغلب توریست ها قرار می گیرد. بافت تاریخی یزد با داشتن فضایی بکر و دستنخورده و ساختمانها و کوچههایی اصیل و ماندگار، بهنوعی مهمترین و وسیعترین جاذبه گردشگری یزد محسوب میشود که دیدنیهای معروف بسیاری را در دل خود جای داده است. توضیح اینکه از یک سو بر افعال انسان بنا بر باورها و الگوهایی اصلی که برای خویش انتخاب می کند، اصول و صفاتی مترتب است، و از سوی دیگر بنا به تعالیم اسلامی، انسان خلیفه خداوند در زمین است و با یک مقایسه ساده میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که اعمال انسانی بایستی به صفات فعل الهی متصف باشند و در جهت متجلی ساختن آن صفات شکل بگیرند تا شرط امانتداری در خلافت رعایت گردد.

از جمله بخشهای جذاب و محبوب این باغ برای خانوادهها و کودکان میتوان به هزارتو (لابیرنت) آن اشاره کرد. از ویژگیهای شاخص معماری این مکان باید به پلان مدور آن، قوسهای جناغی و سقف ضربی اشاره کرد. دیوارهای قطور، تاقهای ضربی مشهور که جزء عناصر اصلی معماری ایرانی محسوب میشود، تاقچهها و اجزای دیگر این هتل هنوز همانند دوران اولیه خود هستند. اگر تور یزد را رزرو کنید، این مکان تاریخی را می توانید از نزدیک نظاره کرد باشید. این بناها نهتنها از نظر معماری بلکه از نظر تاریخی و فرهنگی نیز ارزش و اهمیت دارند و نمایانگر زندگی اجتماعی و فرهنگی آن دوره در یزد میباشند. از دیگر ویژگی های میدان نقش جهان می توان به طول بیش از ۵۰۰ متر، عرض بیش از ۱۶۰ متر و وجود حدودا ۲۰۰ حجره در دو طبقه دور تا دور میدان و البته مهم تر از همه تجمع چهار بنای تاریخی در چهار گوشه ی آن اشاره کرد. این مسجد از یک گنبد بزرگ و خمیده و ترک دار تشکیل شده که اطراف آن کتیبه ای به خط کوفی قرار گرفته و کاشی های سبز رنگ از دور نیز چشم نوازی می کند. آرامش و آرامشی که این باغ به همراه نقاشی های دیواری خیره کننده و معماری منحصر به فردش ارائه می کند، مردم را از زندگی پر استرس کنونی دور می کند و شکی باقی نمی گذارد که این بنا را چیزی جز بهشت نمی توان نامید. حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و تاکسی و سایر وسایل نقلیه شخصی از مسیرهای دسترسی به این میدان است. در مورد میدان امیر چقماق نیز، تاریخچهای مشابه در خصوص استفاده از این میدان برای دفن مردگان ذکر شده است.

یکی از این جاذبه های گردشگری امیر چخماق یزد است که امروز به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم. با وجود آن که ۵ مرحله قبل کاخ عالی قاپو را کامل کرده بود و بنای آن تکمیل بود، یک مرحله ناپسند هم وجود دارد. درب بسیار زیبای مسجد که به میدان باز میشود در کریاس نام دارد. این باغ، نام خود را از شهری در آذربایجان گرفته بود که اینک به نام نخجوانخوانده می شود. این جزئیات شامل حکاکیهای متنی مختلف، هنر آجرکاریها، کتیبههای معرقکاری شده، دیوار چینی، کاشیکاری، ترکیب الگوهای عرب، سازههای مقرنس، طرحهای مرمر و حکاکیهای قرآن روی کتیبهها است. بسیاری از جزئیات معماری فارسی و اسلامی در سراسر این بنای تاریخی آن را به مکانی باشکوه از هنر ایرانی تبدیل کرده است. کاخ عالی قاپو در اصفهان، از نظر مینیاتور و هنر گچ بری بسیار تماشایی است و جای تامل دارد. این واحد، مسئولیت ایجاد شرایط مطلوب برای تخمگذاری و تکثیر نسل پرندهها را برعهده دارد. پس از مدتی «حاج محمدابراهیم لاری» مالک این خانه شد و این ملک نسل به نسل انتقال یافت؛ به همین دلیل این بنا به خانه لاری ها مشهور است. کلیساهای ارمنی تنها به محدوده جغرافیایی محله جلفا که در بالا گفتیم محدود نمیشود و کلیساهای دیگری نیز در همسایگی این محله قرار دارد. شبستان مسجد جامع فهرج از بخشهای دیگر مسجد مرتفعتر است و زیبایی فوقالعادهای دارد. همچنین در بخشهای شرقی و غربی چهارباغ باغهایی بوده که سردرهای آنها روبرو یکدیگر و بین سردرها یک حوض وجود داشته است. آنها از آن زمان به فراموشی سپرده شده اند، عملکرد آنها دگرگون شد. به عنوان مثال در گنبد کاووس گلستان، جسد را درون تابوت شیشه ای قرار می دادند تا نور خورشید آن را بسوزاند و از بین ببرد.

بر روی گنبد مسجد میدان امیرچخماق هم قوسهای خمیده با کاشیهای سبز رنگ و خط کوفی را میبینید. در قرن سیزدهم، محوطه میدان جلوی مسجد و سر درب بازار تبدیل به یک حسینیه بزرگ شد و در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار هم بخشی هایی به شبستان افزوده و قسمت هایی هم دوباره بازسازی شدند. او در قرن نهم در تقویم اسلامی درگذشت و مقبره او در قسمت شمالی میدان قرار گرفت. همچنین نداشتن کتیبه در مسجد جامع فهرج یزد، از دلایل ساخت آن در دورانی پیش از قرن چهارم هجری حکایت دارد؛ چراکه پس از قرن چهارم، ساخت و نصب کتبیه برای مساجد به امری رایج و متداول تبدیل شد.علاوه بر این، استفاده از آجرهای خشتی در ابعاد بزرگ در سازههای دوران ابتدایی اسلام رایج بود که از این نوع آجرها نیز در احداث مسجد جامع فهرج استفاده شده است. کوسه بلک تیپ یا نوک سیاه، نوعی آبزی است که در آب های ساحلی نواحی گرمسیری سرتاسر دنیا، از جمله زیستگاه های آب شور یافت می شود و طول آن به 1.5 متر می رسد. موزه آب یزد از جاهای دیدنی یزد است که در نزدیکی میدان امیرچخماق قرار دارد و شما می توانید همزمان از آنجا نیز بازدید کنید. در میدان امیرچخماق تکیهای متعلق به دوران قاجار وجود دارد. البته که خیابان کشی های مختلف انجام شده در اطراف این میدان، زمینه را برای خراب شدن جداره های میدان فراهم نمود و همین موضوع باعث شد تا میدان، کوچک تر شده و مسجد و حسینیه باهم ادغام شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.