قرص ایبوپروفن برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض
آهنگ رضا مریدی از هرکی پرسیدم یادش نمیومد کی رفتی
لیست بهترین پماد سوختگی
پمپ برتولینی
اتوماسیون صنعتی چیست؟
آهنگ جدید محمد لطفی به نام «تو»
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

معرفی انواع روش های تست شنوایی سنجی


آزمایش شنوایی سنجی توسط شنوایی شناس انجام می شود. در این مقاله سعی شده تا شما را با روش های مختلف تست شنوایی سنجی آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

شنوایی سنجی نوعی اندازه گیری است که توانایی شنوایی را ارزیابی می کند. مراحل این آزمون شامل تست های انتقال صدای شنیداری (عملکرد گوش میانی)، انتقال صدای عصبی (عملکرد حلزونی) و توانایی تشخیص گفتار (پردازش مرکزی) می باشد. سمعک وسیله ای چند بعدی است که به ارزیابی شنوایی بیمار کمک می کند.

به طور کلی این دستگاه از یک ژنراتور خالص، یک لرزاننده استخوان برای اندازه گیری عملکرد حلزون، یک تضعیف کننده طول متغیر، یک میکروفون برای تست گفتار و یک هدفون برای تست تهویه تشکیل شده است.

تست های شنوایی سنجی توسط شنوایی شناس انجام می شود. در این مقاله سعی شده است شما را با روش های مختلف تست شنوایی سنجی آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تست های تشخیصی شنوایی

روش های مختلف تست شنوایی شناسی برای تشخیص انواع مختلف اختلالات شنوایی و تعادل استفاده می شود. تست های شنوایی انواع و کاربردهای مختلفی دارند. علائم بیمار تعیین کننده نوع آزمایش شنوایی سنجی است. در ادامه تعدادی از متداول ترین روش های تست شنوایی سنجی را معرفی می کنیم.

شنوایی سنجی تون خالص

شنوایی سنجی با تن خالص یکی از استانداردترین روش های تست شنوایی سنجی برای ارزیابی حساسیت شنوایی است. این روش برای اندازه گیری قدرت شنوایی در فرکانس های خاص در محدوده 250 تا 8000 هرتز توصیه می شود. با استفاده از ادیومتری تون خالص، میزان کم شنوایی، شکل و علت آن مشخص خواهد شد.

معمولا مدت زمان این آزمون بیست دقیقه است. به بیمار هدفون برای آزمایش شنوایی سنجی با تون خالص ارائه می شود. در حین تست صدایی از گوشی شنیده می شود.

بیمار باید برای هر صدایی که می شنود دکمه ای را فشار دهد. بلندی صدای پخش شده در 50 درصد مواقع قابل درک است. این اندازه گیری در دسی بل بیان می شود. به عنوان پورتال معرفی شد.

شنوایی سنجی گفتاری

روش دوم روش تحقیق شنوایی سنجی، یعنی شنوایی سنجی گفتار، توانایی بیمار را در درک گفتار آزمایش می کند. با استفاده از این روش شنوایی سنجی می توان کم شنوایی عصبی را تعیین کرد. آستانه گفتار در محدوده فرکانس 500، 1000 و 2000 هرتز باید در ± 10 دسی بل از میانگین تن خالص باشد.

برای انجام تست گفتار، یک سری کلمات در گوش بیمار تکرار می شود. بیمار موظف است کلمات شنیده شده را تکرار کند.

تمپانومتری

تست تمپانومتری به عنوان سومین روش تست شنوایی سنجی برای بررسی سلامت گوش خارجی و میانی استفاده می شود. در طی این آزمایش صدای زمزمه ای در گوش بیمار شنیده می شود. بیمار ممکن است فشار خفیفی را در گوش خود احساس کند.

شنوایی سنجی ایمپدیومتریک

شنوایی سنجی امپدانس یکی از روش های دیگر تست هیومتریک است که برای اندازه گیری فعالیت و فشار هوای گوش میانی و اندازه گیری پاسخ گوش میانی استفاده می شود.

تست رفلکس شنوایی

یکی دیگر از روش های تست شنوایی سنجی، تست رفلکس شنوایی است که انقباض عضله استاپدیوس را در پاسخ به صدای بلند اندازه گیری می کند. رفلکس طبیعی عضله رکابی معمولاً باید 70 تا 90 دسی بل بالاتر از آستانه تون خالص باشد.

انقباض عضله رکابی باید ده ثانیه در محدوده 10-15 دسی بل از آستانه رفلکس طول بکشد. اگر انقباض در عرض ده ثانیه ادامه پیدا نکند، بیمار مشکوک به بیماری رتروکوکلر است.

این آزمایش نیازی به همکاری بیمار ندارد. این بدان معنی است که دستگاه به طور خودکار سیگنال های عصبی را کنترل می کند.

سر و صدا در گوش

هدف از این آزمایش بررسی گوش داخلی و سلول های مویی حلزون گوش است. در طول این آزمایش، بیمار صداهای زمزمه مانندی را خواهد شنید. در نهایت نتایج به صورت خودکار ثبت می شوند.

پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR)

برای بررسی عملکرد سنسورهای شنوایی، از ادیومتری ABR به عنوان یکی دیگر از روش های تست شنوایی استفاده می شود. برای انجام تست پاسخ شنوایی مغز (ABR)، الکترودها در پشت گوش و روی صورت قرار می گیرند. صدا در دستگاه ها پخش می شود. از طرفی دستگاه میزان تحریک حسگر صدای دریافتی را ثبت می کند.

تست کالری

تست کالری یک تست تعادل است. انجام این آزمایش می تواند برای بیمار خسته کننده باشد. زیرا در حین این آزمایش گوش های فرد در حال حرکت است و این روند باعث احساس سرگیجه می شود.

در این روش تست شنوایی سنجی، فرد با عینک مخصوص دراز می کشد. شنوایی شناس هوای گرم یا سرد را برای دوره های زمانی مختلف به کانال گوش تزریق می کند. هدف از این آزمایش بررسی سلامت سیستم دهلیزی گوش است.

تست صندلی گردان

تست صندلی چرخشی یکی از انواع تست تعادل است. در این تست شنوایی سنجی، فرد روی صندلی می نشیند که دایره کوچکی را احاطه کرده است. بیمار یک ساعت با چشمانش در تاریکی نورهای کوچک را دنبال می کند. به طور معمول، یک پرده با نوارهای سیاه و سفید در اطراف منطقه آزمایش وجود دارد. به طور کلی، این آزمایش توانایی چشم برای ردیابی اهداف و پاسخ به چرخش صندلی را ارزیابی می کند.

پوسچروگرافی

یکی دیگر از تست های تعادل، تست پستوگرافی است. هدف از انجام چنین آزمایشی بررسی تعادل فرد است. یک فرد برای انجام یک تحلیل پستی روی یک پلت فرم قرار می گیرد. قبل از انجام این آزمایش، شنوایی شناس کمربند را می بندد تا از افتادن بیمار به پشت جلوگیری کند. پلت فرم در جهات مختلف حرکت می کند. در این حالت بیمار باید تا حد امکان روی سکو بایستد. بازرسی پستی حداقل 20 دقیقه طول می کشد.

الکتروکوکلوگرافی

پزشکان الکتروکوکلوگرافی را به عنوان یکی از روش های آزمایش شنوایی سنجی برای آزمایش عملکرد گوش داخلی به ویژه حلزون گوش تجویز می کنند. این تست یکی از انواع تست های تعادلی است. هنگامی که بیمار دراز کشیده است باید صداهای بلند شنیده شود. شنوایی شناس همچنین یک الکترود را در نزدیکی پرده گوش قرار می دهد. گیرنده عملکرد گوش را روی مانیتور ضبط می کند.


مطالعه مقاله کامل: https://payju.ir/content/مراکز-شنوایی-سنجی-و-سمعک-در-شیراز 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.