لیست بهترین پماد سوختگی
پمپ برتولینی
اتوماسیون صنعتی چیست؟
آهنگ جدید محمد لطفی به نام «تو»
آموزش کراتینه مو در ایران صورت
آهنگ جدید علی زند وکیلی به نام باب الحوائج
یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

ترک و شکستگی دندان


دندان یکی از اعضای مهم و حساس بدن است که همیشه باید از آن مراقبت کرد. یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به دندانپزشک، ترک خوردن دندان ها است. باید دانست که در واقع هیچ راهی برای رفع ترک یا برگرداندن دندان به حالت اولیه وجود ندارد. آیا تا به حال دندان ترک خورده اید؟ دلیل این چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد این عارضه دهان و دندان به دست آورید.

علائم شکستگی یا ترک خوردگی دندان

دندان ترک خورده هیچ علامتی ایجاد نمی کند، بسیاری از افراد حتی بدون اینکه بدانند دندان می شکنند. برخی از انواع ترک ها و شکستگی های دندان بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند.

با این حال، اگر فردی علائم زیر را تجربه کند، ممکن است حفره وسیع تری داشته باشد که نیاز به درمان دندانپزشکی دارد:

درد هنگام غذا خوردن، به ویژه هنگام جویدن یا گاز گرفتن

رویش دندان ها

حساسیت ناگهانی دندان ها به شیرینی جات

پوسیدگی دندان

دندان هایی که به طور ناگهانی به غذاهای سرد یا گرم حساس می شوند

کمردرد و کمردرد مکرر

درد و ناراحتی در دهان و گلو که تشخیص آن دشوار است.

دلایل پوسیدگی دندان

فشاری که بر روی دندان ها به دلیل انسداد دندان ها وارد می شود.

پر کردن بیش از حد بزرگ به دندان آسیب رسانده و ظرفیت دندان را پر کرده است

جویدن غذاهای سفت مانند یخ، آجیل یا آب نبات سفت

ضربه هایی مانند تصادفات رانندگی، آسیب های ورزشی، زمین خوردن یا حتی مشت زدن

تغییرات دمای زیاد در دهان - به عنوان مثال، خوردن چیزهای بسیار گرم و سپس نوشیدن آب یخ بسیار سرد

سن، بیشتر ترک های دندان در افراد بالای 50 سال دیده می شود

انواع ترک دندان چیست؟

ترک دندان می تواند در قسمت های مختلف دندان ایجاد شود. در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

شکستگی نوک دندان

این شایع ترین شکستگی دندان است و بهترین درمان طولانی مدت را دارد. با این نوع شکستگی قسمتی از دندان به طور کامل از بین می رود و گاهی بعد از شکستگی دندان دردی احساس نمی شود.

شکستگی نوک دندان

درمان این نوع شکستگی قرار دادن تاج روی دندان شکسته است. اگر شکستگی تا مرکز دندان گسترش یابد، نه تنها تاج دندان، بلکه کانال های ریشه نیز لازم است.

تقسیم عمودی دو قسمت

این دندان های شکسته دارای ترک های عمودی هستند که به صورت عمودی به داخل یا به سمت قسمت چنگال دار ریشه گسترش می یابند. ترک عمودی، جایی که فلش نشان می دهد، جایی است که ریشه دندان به دو یا چند ریشه جداگانه تقسیم می شود. عصب تقریباً همیشه در مسیر شکستگی عمودی قرار دارد. دندان ها به ندرت به دو نیم می شوند زیرا دندان ها توسط استخوان اطراف در جای خود ثابت می شوند.

این نوع ترک بسیار قابل درمان است، اما درمان بستگی به عمق ترک و میزان انتشار آن در دندان دارد.

شکستگی دو طرفه ریشه

شکستگی دو ریشه قابل ترمیم است اما بستگی به انتهای شکستگی دارد. اگر دندان شکسته خیلی زیر خط لثه نباشد، می توان دندان را با استفاده از روشی به نام افزایش طول تاج ترمیم کرد و سپس یک تاج چینی در بالای آن قرار داد. این نوع شکستگی ها به دلایل مختلفی مانند خوردن غذاهای بسیار سفت یا اجسام خارجی، وجود پرکردگی های قبلی در دندان و دندان هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند و با روکش درمان نمی شوند، رخ می دهد.

شکستگی مستقیم رادیکول

شکستگی های عمودی ریشه ناشایع است و معمولاً در دندان هایی که نیاز به درمان ریشه دارند رخ می دهد. اگر طول دندان شکسته خیلی کوتاه باشد، جراحی می تواند دندان را نجات دهد. این روش شامل دسترسی به نوک ریشه دندان در داخل استخوان و برداشتن قسمت آسیب دیده ریشه است.

شکستگی شعاعی عمودی

تنها راه حل، کشیدن دندان است.

درمان های خانگی بلافاصله پس از شکستگی یا شکستگی دندان در خانه

دهان خود را با آب گرم بشویید.

یک تکه گاز را به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی که خونریزی متوقف شود، روی محل خونریزی قرار دهید. اگر جواب نداد، یک کیسه چای را روی ناحیه آسیب دیده فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.

یک کیسه یخ را روی گونه یا لب روی دندان شکسته قرار دهید. به کاهش تورم و تسکین درد کمک می کند.

اگر نمی توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، ناحیه دندان را در دهان خود با سیمان موقت بپوشانید. این سیمان را می توان از داروخانه خریداری کرد.

اگر درد دارد، از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

درمان ترک خوردگی دندان

بسته به درجه ترک و شکستگی دندان، روش های مختلفی برای درمان وجود دارد:

برقراری ارتباط

باندینگ دندان نوعی ترمیم همرنگ دندان است. در این روش که برای درمان ترک ها، پرکننده های لب، شکستگی های جزئی و پرکردن شکاف بین دندان ها استفاده می شود، کامپوزیت را با چسب مخصوص روی دندان ها قرار داده و با نور مخصوص در جای خود ثابت می کنند. باندینگ تنها در صورتی نیاز به بیهوشی دارد که برای درمان پوسیدگی استفاده شود و در موارد دیگر نیازی به بیهوشی نیست. عمر مفید باندینگ دندان تا 10 سال است.

ورق ها

روکش های دندانی لایه هایی همرنگ از مواد کامپوزیت یا سرامیک هستند که روی سطح دندان قرار می گیرند و عیب دندان را می پوشانند.

درمان پوسیدگی

روکش ها به دندان های جلویی چسبانده می شوند و ظاهری کاملا طبیعی و زیبا به دندان ها می دهند. عمر مفید تجهیزات در صورت مراقبت مناسب تا 30 سال می باشد. استفاده از کابینت برای افرادی که دندان قروچه می کنند توصیه نمی شود.

ade

روکش از پرسلن همرنگ دندان ساخته شده و یکی از محبوب ترین روش های حفظ دندان است. این دستگاه مانند کلاهک روی دندان قرار می گیرد و علاوه بر بهبود عملکرد دندان، زیبایی آن را نیز افزایش می دهد.

این روش برای درمان دندان های شکسته ای که فشار جویدن را تحمل نمی کنند و هنگام خوردن و آشامیدن دردناک می شوند استفاده می شود. برای ساخت روکش لازم است از دندان های بیمار قالبی درست شود. به عبارت دیگر، تاج به سفارش هر بیمار ساخته می شود.

عصب کشی

اگر شکستگی به غضروف رسیده و عفونی شده باشد، برای درمان آن از کیست استفاده می شود.

ایمپلنت دندان

در مواردی که ترک و شکستگی به زیر خط لثه کشیده شود، راهی برای نجات دندان وجود ندارد و باید دندان کشیده شود. ایمپلنت علاوه بر اینکه به عنوان جایگزینی برای دندان های از دست رفته عمل می کند، از از دست رفتن استخوان فک جلوگیری می کند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

اگرچه نمی توان به طور کامل از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد، اما می توانید اقدامات زیر را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید

از خوردن مواد جامد مانند بستنی، غلات نپخته یا مداد خودداری کنید.

از ساییدن یا ساییدن دندان خودداری کنید.

• اگر هنگام خواب دندان قروچه می کنید، از دندانپزشک خود بخواهید که از محافظ دهان یا محافظ دهان برای محافظت از دندان های شما استفاده کند.

هنگام انجام ورزش های تماسی از محافظ دهان یا ماسک استفاده کنید.

اگر متوجه علائم شکستگی یا شکستگی دندان شدید، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص زودهنگام، احتمال نجات دندان ترک خورده/شکسته زیاد خواهد بود.


مرجع مقاله:  https://realtimedentist.com/1400/02/بهترین-دندانپزشکان-در-تهران/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.