لیست بهترین پماد سوختگی
پمپ برتولینی
اتوماسیون صنعتی چیست؟
آهنگ جدید محمد لطفی به نام «تو»
آموزش کراتینه مو در ایران صورت
آهنگ جدید علی زند وکیلی به نام باب الحوائج
یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟


اینورترها قطعات متحرک ندارند و در کاربردهای مختلف از منابع تغذیه کامپیوتر گرفته تا کاربردهای خودرویی در مقیاس بزرگ استفاده می شوند. اینورترها معمولاً برای تولید برق AC از منابع DC مانند پنل های خورشیدی یا باتری ها استفاده می شوند.

اینورتر یک نوسان ساز الکترونیکی پرقدرت است. دلیل این نام گذاری این است که این دستگاه عملکرد معکوس مبدل برق معمولی AC-DC را انجام می دهد. اصولاً اینورتر AC یا جریان متغیر وسیله ای است که می توان از آن برای کنترل سرعت موتور سه فاز AC بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور استفاده کرد. اینورترها با ظرفیت های مختلفی تولید می شوند به عنوان مثال برای موتور 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 اسب بخاری استفاده شود.

مبدل ها از نظر ورودی به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای اینورترهای بیش از 3 اسب بخار فقط از ورودی سه فاز استفاده می شود.

برخی از اینورترهای کم مصرف هشداری برای استفاده نکردن از آنها برای روشن کردن لامپ های فلورسنت معمولی دارند. دلیل این هشدار اتصال موازی خازن تصحیح برق با لامپ است. با برداشتن خازن مشکل حل می شود. اینورتر چینی ارزان را با فنی مهندسی ثامن تجربه کنید.


ویژگی های مبدل

کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه برق، کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه افزایش طول عمر موتور، امکان تغییر دور موتور، امکان تغییر جهت موتور، حفاظت در برابر اضافه بار، امکان کارکرد در شرایط ولتاژ ورودی متغیر موتور ، امکان کنترل از راه دور، بالاتر از سرعت اسمی موتور تولید کننده سرعت و برنامه ریزی حرکت.

اینورتر به صورت هوشمند میزان بار روی موتور را تشخیص می دهد و با توجه به همان بار، جریان را به موتور می رساند. این جریان اغلب کمتر از جریان نامی موتور است. یک وسیله الکترونیکی است که می توان از آن برای تغییر سرعت موتور سه فاز استفاده کرد.

سایر کاربردها و فواید را می توان در زیر شرح داد:

** کنترل کننده سرعت موتور (کنترل سرعت)

** هدایت فاصله آسان و بدون تماس است

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

** موتور را بدون نیاز به قطع و وصل منبع تغذیه اصلی روشن و خاموش می کند

** کاهش ضربه مکانیکی و افزایش طول عمر قطعات مکانیکی.

** برای محافظت از موتور در برابر نوسانات و جلوگیری از آسیب

راه اندازی نرم موتور بدون تاثیر بر قطعات مکانیکی مانند کوپلینگ، گیربکس، تسمه، زنجیر و غیره و در نتیجه باعث افزایش عمر مفید موتور و سایر قطعات مکانیکی می شود.

حفاظت موتور در برابر اضافه بار. در این حالت اگر بار موتور از مقدار مجاز نرمال بیشتر شود، اینورتر موتور را خاموش کرده و پیام اضافه بار را به کاربر نشان می دهد.

اجتناب از گرمای بیش از حد موتور و فرسودگی نهایی در برنامه هایی که موتور دائماً به چپ و راست می چرخد ​​یا خاموش می شود.

علاوه بر این، بسیاری از کاربران موتوری با توان بالاتر را انتخاب می کنند، زیرا برای راه اندازی به انرژی بیشتری نیاز دارد، بنابراین جریان بیشتری از شبکه در حین کار استفاده خواهد شد.

در صورت استفاده از اینورتر، اینورتر در هنگام راه اندازی به طور خودکار این جریان را به مقدار لازم افزایش می دهد و در حین کار آن را به مقدار لازم کاهش می دهد، بنابراین به طور کلی هزینه برق مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در بسیاری از کاربردها، هنگامی که موتور راه اندازی می شود، موتور جریان بسیار بالایی از شبکه می گیرد و باعث افت ولتاژ شبکه می شود و باعث آسیب به منابع تغذیه و سایر دستگاه ها می شود. این جریان به 6 برابر جریان نامی موتور می رسد که بسیار نامطلوب است.

اگر از اینورتر استفاده شود، این جریان اضافی بسیار کم خواهد بود (حداکثر 0.2 برابر)، به عنوان مثال، اگر موتور با جریان نامی 10 آمپر کار کند، این جریان در هنگام راه اندازی به 60 آمپر می رسد و اگر از اینورتر استفاده شود. ، این جریان به حداکثر 12 آمپر می رسد.

با کاهش بار موتور، جریان موتور را بطور خودکار کاهش دهید. این ویژگی علاوه بر کاهش هزینه برق باعث افزایش طول عمر موتور می شود.

برای راه اندازی یک موتور سه فاز با حداکثر توان 3HP (2.2kw) می توان از برق تک فاز 220 ولت به جای سه فاز 380 ولت استفاده کرد. این بدان معناست که یک موتور سه فاز می تواند کاملاً عادی با برق خانگی راه اندازی شود.

قابلیت چرخش متفاوت در قالب حافظه. برای تبدیل موتور تک دور به موتور چند دور در سرعت های دلخواه می توان با استفاده از پمپ ها فشار ثابتی ایجاد کرد تا با تغییر دور موتور فشار ثابت مورد نظر حفظ شود. به عنوان مثال فشار آب در مخزن را ثابت نگه می دارد، بنابراین زمانی که آب مصرف می شود، دور موتور به طور خودکار افزایش می یابد و زمانی که آب مصرف نمی شود، دور موتور به طور خودکار کاهش می یابد. بنابراین سرعت دستگاه با میزان مصرف متغیر است به طوری که آب با فشار ثابت به تمام نقاط می رسد.

نقطه اتصال انکودر به اینورتر که باعث می شود سرعت یک موتور با موتور دیگر یکسان باشد تنظیم سرعت در مواردی که نیاز به تغییر دور موتور با توجه به مقدار محصول تولید شده باشد به صورت اتوماتیک می باشد. استفاده از اینورتر در پمپ ها، فن ها و کمپرسورها در سال های اخیر بسیار گسترش یافته است. استفاده از آنها برای کنترل دور موتور مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

1- وسایل کنترل جریان مکانیکی نیازی نیست.

2- صرفه جویی در مصرف انرژی تا 50%

3- عدم شوک شروع.

4- افزایش عمر مفید قطعات مکانیکی.

اینورترها در سه زمینه استفاده می شوند:

1-عملیات گشتاور ثابت مانند میکسر، اکسترودر، تسمه نقاله و غیره. . .

2- فعالیت هایی که نیاز به فعالیت منظم دارند، مانند کشش عضلات. و تجهیزات مکانیکی

3- عملیات گشتاور متغیر مانند فن و پمپ.

در موتورها و توربین ها، دبی متناسب با دور موتور است. اما مصرف انرژی متناسب با مکعب سرعت است. به عنوان مثال، اگر دور موتور 50 درصد کاهش یابد، مصرف انرژی مورد نیاز 12.5 درصد خواهد بود که به معنای صرفه جویی در مصرف انرژی 87.5 درصد است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.